چاه

درد دل های یک دل شکسته!

چاه

درد دل های یک دل شکسته!

نمازجمعه

امروز هم شاکی اومدم پای کامپیوتر. فقط می خواستم یه جوری خودم رو خالی کنم (!). امروز دیدیم که درب دانشگاه تهران به روی مردم بسته شد. امروز دیدم که در نماز مقدس جمعه، سوت و کف می زدند، امروز دیدم که در پایان خطبه ها با گاز اشک آور و موتور قصد متفرق کردن مردم را داشتند، دیدم که .... .

امروز چندتا نکته ی مهم رو فهمیدم:

اول این که نماز جمعه واقعاً مدیریت نداره و فقط مسؤلین نمازجمعه تنها کاری که بلندند هر هفته ملت رو عذاب دادنه!

آخه ... .

ولش کن ... .

آروم شدم می نویسم.

عجب

الحدیث الثالث
حدیث سوم
بـالسـنـد المـتـصـل الى مـحـمـد بن یعقوب ، عن على بن ابراهیم ، عن اءبیه ، عن على بن اءسـبـاط، عـن اءحـمـد بـن عمر الحلال ، عن على بن سوید، عن اءبى الحسن ، علیه السلام ، قـال : سـاءلتـه عـن العـجب الذى یفسد العمل ، فقال : العجب درجات ، منها اءن یزین للعبد سـوء عـمـله فـیـراه حـسنا، فیعجبه و یحسب اءنه یحسن صنعا. و منها اءن یؤ من العبد بربه فیمن على الله تعالى و لله علیه فیه المن .(103) 
ترجمه :
على بن سوید گوید از حضرت موسى بن جعفر، علیه السلام ، پرسیدم از عجبى که فـاسـد مى نماید عمل را. پس ‍ گفت : عجب (را) درجاتى است . از آنها این است که زینت پیدا کند از براى بنده بدى عمل او، پس ببیند او را نیکو، پس به عجب آورد او را و گمان کند او نـیـکـو عـمـلى کـرده اسـت . و از آنـهاست آنکه ایمان آورده بنده به پروردگار خود، پس منت گذارد بر خدا، و حال آنکه از براى خداست بر او در آن ایمان منت ،
شـرح عـجـب بـنـا بـه فـرموده علماء، رضوان الله علیهم ، عبارت است از بزرگ شـمـردن عـمـل صـالح و کـثـیـر شـمردن آن و مسرور شدن و ابتهاج نمودن به آن ، و غنج و دلال کردن است به واسطه آن ، و خود را از حد تقصیر خارج دانستن است . و اما مسرور شدن بـه آن بـا تـواضـع و فـروتنى کردن از براى خداى تعالى و شکر ذات مقدس حق کردن بر این توفیق و طلب زیاده کردن عجب نیست و ممدوح است .(104) 
جناب محدث عظیم الشاءن ، مولانا علامه مجلسى ،(105) طاب ثراه ، از جناب محقق خبیر و دانـشـمـنـد کـبـیـر، شـیـخ اجـل ، بـهـاءالدیـن عـامـلى ،(106) رضـوان الله علیه ، چنین نـقـل مـى فـرمـایـد کـه فـرمـوده اسـت شـیـخ اجـل کـه شـک نـیـسـت کـسـى کـه اعـمـال صـالحـه کـنـد، از قـبـیـل روزه و بـیـدارى شب و غیر آن ، در نفس او بهجت و سرورى حـاصـل شـود، پـس اگر این بهجت براى آن است که خداى تعالى به او عطایى فرموده و نعمت عنایت کرده که آن نعمت و عطا این اعمال صالحه است ، و با این وصف ترسناک باشد از نـقـص آنها و بیمناک باشد از زوال نعمت و از خداى تعالى زیاده طلب کند، این ابتهاج و سـرور عـجـب نـیـسـت . و اگـر ایـن ابـتـهـاج از جـهـت آن اسـت کـه ایـن اعـمـل از اوست و اوست که داراى این صفت است ، و بزرگ شمارد اعمالش را و اعتماد کند بر آنـهـا و خـود را از حـد تـقـصیر خارج داند و به جایى رسد که گویى منت گذارى کند بر خداى تعالى به واسطه این اعمال ، پس این سرور عجب است . ـ انتهى .(107) 
فـقیر گوید تفسیر عجب به طورى که ذکر فرموده اند صحیح است ، ولى باید عـمـل را اعـم از عـمـل قـلبـى و قـالبـى دانـسـت ، و کـذلک اعـم از عـمـل قـبـیـح و حـسـن دانـسـت . زیـرا کـه عـجـب هـمـان طـور کـه وارد بـر اعـمـال جـوارح مى شود، وارد مى شود بر اعمال جوانح و فاسد مى کند آنها را، و همین طور کـه صـاحـب خـصـلت نـیـکـو مـعـجـب شـود بـه خـصـال خـود، صـاحـب خـصال ناهنجار نیز چنین شود که معجب شود به خصلت خویش . چنانچه در این حدیث شریف تـصـریـح بـه هـر دو شـده و ایـن دو را مخصوص به ذکر نموده ، زیرا که از نظر غالب مخفى است . و پس از این ذکر هر دو به میان آید، انشاءالله .
و نیز باید دانست که سرورى را که از آن نفى کردند عجب را و از صفات ممدوحه شمردند بـه حـسـب حـال نـوع اسـت ، چـنـانـچـه در فـصـلى از فصول لاحقه ،(108) بیان آن مى شود.
و بدان که از براى عجب چنانچه در حدیث شریف اشاره فرموده درجاتى است :
درجـه اول عـجـب بـه ایـمـان مـعـارف حـقـه اسـت ، و در مقابل آن ، عجب به کفر و شرک و عقاید باطله است .
درجـه دوم عـجـب بـه مـلکـات فـاضـله و صـفـات حـمـیـده اسـت ، و در مقابل آن ، عجب به سیئات اخلاق و قبایح ملکات است .
درجـه سـوم عـجـب بـه اعـمـال صـالحـه و افـعـال حـسـنـه اسـت ، و در ازاء آن ، عـجـب بـه اعمال قبیحه و افعال ناهنجار است .
و غـیـر از ایـنـها درجات دیگرى است که مهم به مقام نیست . ما انشاءالله اشاره مى کنیم به این درجات ، و آنچه منشاء آن است ، و آنچه علاج براى آن تواند بود، در ضمن فصولى . و به نستعین .

انقلاب مخملی یا کودتای رنگین؟ (2)

انقلاب مخملی یعنی چه؟ (در بیان برخی از تئوریسین های داخلی)
جمعبندی:
در بررسی این تحولات این سؤال اساسی مطرح است که آیا دراین تحولات، آمریکا نقش بلامنازعه و فعال مایشاء برخوردار است یا اینکه شرایط درونی این کشورها موجد و زمینه ساز این قبیل تحولات می باشد؟
پس از رسوایی تهاجم نظامی ایالات متحده آمریکا به عراق و مخالفت   های جهانی، چندی است این کشور در راستای شعار مبارزه با تروریسم ولی با هدف تسخیر کشورهای اسلامی و تثبیت هژمونی خود بر منطقه استراتژیک خاورمیانه ، اهداف سیاسی خود را در قالب انقلاب   های آرام و رنگین پیگیری می کند که اصطلاحاً به انقلابهای مخملین معروف شده است. تاکنون حمایت های مالی و پشتیبانی   های عملیاتی آمریکا از مخالفین حکومت   های گرجستان، اوکراین و قرقیزستان، موجب شده است که طرفداران غرب و آمریکا به آرامی و بدور از خشونت معمول انقلاب   ها، زمام امور را در این کشورها به دست گیرند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند انقلاب   هایی ازاین دست که البته برای آمریکا نیز هزینه کمتری دارد، در دیگر کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای اسلامی منطقه مثل لبنان، سوریه، مصر و ایران نیز درحال پیگیری و کلید خوردن است.
ادامه مطلب ...

انقلاب مخملی یا کودتای رنگین؟ (1)

انقلاب مخملی یعنی چه؟ (در بیان کشورهای اصطلاحاً پیشرفته)


انقلاب پروسه‌ای است که طی آن قدرت با اعمال خشونت از یک گروه به گروه دیگر منتقل می‌شود و قدرت به طور کامل تغییر جایگاه پیدا می‌کند. در انقلاب‌های کلاسیک ساختار سیاسی و حاکمان به طور حتم و کامل تغییر می‌کنند و نهادهای جدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پدید می‌آیند. اعمال خشونت هزینه‌های تغییر را بالا می‌برد و باعث ایجاد هرج و مرج در جامعه، حتی به طور موقت می‌گردد.

ادامه مطلب ...